Jsme tady pro vás Po-Pá 8.30 – 16:00
Nejčastější dotazy
Jak probíhá změna dodavatele elektřiny/plynu?
Pokud máte vybraného nového dodavatele, je potřeba s ním podepsat novou smlouvu. Smlouvu můžete vyplnit a podepsat sami, případně můžete využít naší pomoci, kdy Vám s veškerou administrativou pomůžeme, vše za Vás vyplníme a vy pouze smlouvu podepíšete. Následně nový dodavatel za Vás podá výpověď Vašemu stávajícímu dodavateli. Počká na akceptaci výpovědi a připojí si Vaše odběrné místo v řádném termínu. Vy se o nic starat nemusíte. Od Vašeho původního dodavatele Vám přijde konečná faktura. Nový dodavatel Vám zašle nový rozpis záloh a tím je změna dokončena.
Změna dodavatele probíhá pouze na administrativní úrovni. Technické věci jako např elektroměr nebo plynoměr zůstávají nadále ve vlastnictví Vašeho distributora a změnou dodavatele nedochází k žádným výměnám.
Za změnu dodavatele neplatíte žádné poplatky, a to ani dodavatelům, ani nám jako zprostředkovatelům.
Jaký je rozdíl mezi dodavatelem a distributorem?
Distributoři jsou vlastníci elektrického vedení nebo plynového potrubí, kterými se vede elektřina a plyn do všech odběrných míst. Distributora nemůžete změnit, v místě Vašeho bydliště je jen jeden (ČEZ, EON, PRE, GasNet atp.) Za distribuční služby platíte poplatky jako např. za jistič, za distribuci samotné elektřiny či plynu, příspěvky na podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů apod. Tyto poplatky stanovuje Energetický regulační úřad. Změnou dodavatele se tyto poplatky nemění!
Dodavatel elektřiny/plynu je soukromá společnost, která prodává samotnou komoditu – elektřinu nebo plyn. Zde si již můžete svého dodavatele vybrat. Dodavatelé mají různé ceny elektřiny/plynu, různé doplňkové služby, kvalita zákaznického servisu je rozdílná. Pokud se mezi dodavateli energií neorientujete, je vhodné si nechat poradit. My vždy doporučujeme zákazníkovi na základě individuální konzultace toho nejvhodnějšího dodavatele.
Kdy mi hrozí sankce při změně dodavatele?
Pokud dodržíte podmínky současné smlouvy a podáte výpověď v řádném termínu, tak Vám žádná sankce nehrozí. U smluv na dobu neurčitou bývá výpovědní lhůta zpravidla tříměsíční. U smluv na dobu určitou je potřeba si pozorně pročíst veškeré obchodní podmínky a dle toho podat správnou výpověď. V případě, že podáte výpověď nesprávně nebo nedodržíte výpovědní lhůtu, zamítne Vám Váš dodavatel změnu provést. Sankce hrozí až v případě, že budete i přes zamítnutí na změně dodavatele trvat.
Podepsal jsem přihlášku do e-aukce energií. Udělal jsem dobře? Můžu ještě z toho vycouvat?
E-aukce jsou kapitola sama pro sebe. Na trhu je pár společností, které tyto e-aukce dělají férově. Bohužel drtivá většina těch ostatních má po podpisu přihlášky zákazníka tak říkajíc v hrsti. Silně doporučujeme veškeré přihlášky v klidu a pozorně pročíst, ať víte co podepisujete. Většinou již není možné po e-aukce nabízeného dodavatele odmítnout, aniž by Vás to nestálo nějaké peníze. Samotnou přihláškou do e-aukce totiž dáváte souhlas se změnou dodavatele a to velmi často i za velmi špatných cenových podmínek. Pokud na tyto podmínky následně nepřistoupíte, hrozí Vám ze strany pořadatele e-aukce vystavení administrativního poplatku, který se pohybuje v řádu několika tisíc korun. Další velkou hrozbou je to, že součástí přihlášky k e-aukci bývá plná moc zprostředkovateli k podpisu smlouvy. Tím v podstatě přenecháváte Vaše práva k podpisu někomu jinému a může se Vám to silně nevyplatit. Naši zákazníci mají možnost nabízené přihlášky s námi vždy zdarma zkonzultovat. Případně jim pomáháme s odstoupením od těchto přihlášek.
Uvažuji o změně dodavatele, ale nerozumím problematice energií a bojím se, že někomu naletím.
Je vhodné se poradit s odborníkem, který se v oboru pohybuje dlouhodobě a bude schopen Vám správně poradit. Doporučujeme vybrat někoho u koho si můžete ověřit reference a zkušenosti jiných zákazníků. Dále je velmi důležité, zda má daný odborník např. pobočku nebo kancelář, kam si můžete v klidu přijít pro radu nebo v budoucnu řešit další Vaše požadavky. Schůzka s podomním prodejcem u Vás doma není úplně šťastná forma konzultace s odborníkem. My nabízíme konzultace jak osobní v naší kanceláři, tak i po telefonu nebo emailu.
Ozval se mi telefonicky nějaký člověk, že nemám v pořádku smlouvy na energie a je potřeba, aby mne navštívil pracovník, který dá vše do pořádku. Mám tuto návštěvu akceptovat?
V první řadě Vám doporučujeme vždy si ověřit s kým vlastně hovoříte. Cílem těchto telefonátů je navodit ve Vás dojem, že Vám volá Váš distributor, případně Váš dodavatel energií a sděluje Vám, že máte některé věci týkající se energií v nepořádku a je nutná okamžitá náprava. Zároveň Vám velmi často sdělí, že shodou okolností je kousek od Vás pracovník, který se k Vám může zastavit a vše dát do pořádku. Cílem těchto manipulačních hovorů není nic jiného, než si u Vás domluvit schůzku a poté Vám nabídnout smlouvu na energie s jiným dodavatelem energií než je ten Váš. Naši zákazníci mají vždy možnost tyto telefonické nabídky u nás ověřit a zjistit, kdo a za jakým účelem jim volal.
Podepsal jsem smlouvu s prostřednictvím podomního prodejce a nevím zda jsem udělal dobře.
V tom případě je potřeba neotálet a obrátit se na odborníka, který si projde Vaše současné smlouvy a porovná je s novou nabídkou, kterou jste podepsali. V případě, že je nová smlouva nevýhodná je možnost od smlouvy odstoupit. My nabízíme zdarma konzultace a právní servis, který zvláště v těchto případech, pomáhá lidem řešit nevýhodné nabídky.
Mohu při změně dodavatele změnit zároveň i odběratele?
Ano, je to tzv. změna dodavatele s přepisem. V určitých případech dokonce nemusíte dodržet smluvní závazek původního zákazníka. V těchto případech doporučujeme obrátit se přímo na odborníka, který Vám tuto změnu zajistí, neboť se jedná již o komplikovanější proces. Tyto změny pro Vás rádi provedeme.
Můj dodavatel mi oznámil navýšení ceny. Musím toto akceptovat?
Nemusíte. V případě navýšení ceny máte možnost od smlouvy odstoupit a vybrat si jiného dodavatele. Pokud Vám takový dopis přišel, můžete se na nás obrátit a my Vám nabízenou cenu porovnáme s jinými dodavateli.
Kde mohu řešit případné spory?
Věcně příslušným subjektem k řešení spotřebitelských sporů je Energetický regulační úřad, se sídlem Masarykovo náměstí 5, Jihlava, PSČ: 58601, webová stránka: www.eru.cz („ERÚ“). ERÚ vykonává dohled nad dodržováním zákonných povinností ve zprostředkovatelské činnosti v energetice ve smyslu zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a zák. č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích.